MENGENALI TASAWUF
TASAWUF, sebagaimana disiplin ilmu tinggi yang lain,mempunyai senarai ta’arif demi membawa penjelasan yang bening lagi sempurna. Bagian muqadimah ini hanyalah pengenalan ringkas demi memesrakan kita dengan tasauf bak pepatah — tak kenal, maka tak cinta. muktabar (berwenang/authoriti) yang memberikan uraian ringkas seperti berikut:
Sering ada anggapan bahwa apapun ilmu, selalu dikaitkan dengan asal-usul bahasa asal atau dinisbahkan kepada bahasa.
Memandangkan Islam berteraskan bahasa Arab, maka sering kata dasar tasawuf dikaitkan ‘suf’ atau bulu domba/kambing biri-biri yang menjadi pakaian perintis tasawuf. Sepakat manakah sebenarnya dakwaan ini ?
Tentulah paling utama dalam membuat perincian definisi ialah mendapatkannya dari pada ulama
memasuki diri ke dalam kebaikan dan mengeluarkan diri
daripada akhlak buruk.’’
semua bahagian badan yang diperuntukkan kepada hawa
nafsu cela/jahat dan melayani saja sifat terpuji
(mahmudah).’’
(sifat kehambaan) dan mengembalikan hukum-hukum
rubbubiyah (sifat ketuhanan).’’
Bab 1
2
Mengenal Tasawuf dan Tarekat
bermanfaat dengan manusia.’’
Daripada empat definisi tadi, jelaslah tasauf berkisar kepada
tiga peringkat atau
Bidayah
Yaitu jalan dalam bentuk rasa pada jiwa yang merasa rindu kepada Allah SWT. Kerinduan atau cinta tadi menimbulkan makrifat atau berkenalan dengan Allah SWT.
Pertalian amal/perbuatan pada zahir dan jiwa dalam bidayah.
PERINGKAT AMALAN
Seorang pemimpin yang benar-benar mengamalkan tasawuf, walaupun pada peringkat/marhalah bidayah, akan senantiasa memastikan kuasanya tidak menjadi suatu penindasan ke atas orang bawahan. Sesuai dengan firman Allah swt dalam Al-Quran:
Katakanlah: “Wahai Tuhan yang mempunyai kerajaan, Engkau berikan kerajaan kepada orang yang Engkau kehendaki dan Engkau cabut kerajaan dari orang yang Engkau kehendaki. Engkau muliakan orang yang Engkau kehendaki, dan Engkau hinakan orang yang Engkau kehendaki. Di tangan Engkaulah segala kebajikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas
segala sesuatu. Engkau masukkan malam ke dalam siang dan Engkau masukkan siang ke dalam malam. Engkau keluarkan yang hidup dari yang mati, dan Engkau keluarkan yang mati dari yang hidup. Dan Engkau beri rezeki siapa yang Engkau kehendaki tanpa hisab.”
Bidayah
Matlamat bidayah ialah menyempurnakan jiwa sehingga terserlah kepuasan rohani dalam hubungan kepada Allah SWT
(HabluminAllah) dan hubungan dengan manusia (Hablum minanNas). Caranya ialah dengan senantiasa beribadah zahir yang dihubungkan secara ikhlas demi Allah SWT semata. Kepuasan rohani akan terbina secara beransur-ansur selagi ia dilakukan dengan tetap/tekal (istiqamah).Mujahadah
Setiap manusia diamanahkan oleh Allah swt untuk berjuang di jalan-Nya. Inilah maksud jihad dan proses berjuang tadi dipanggil ‘mujahadah’. Sebenarnya berjuang bukan bererti berperang saja. Melaksanakan
syariat, tasawuf tidak bermakna. Sekadar contoh, orang yang baik perilaku atau jiwanya yang suka menderma dan sebagainya tetapi enggan solat, zakat,berpuasa dan menunaikan haji, maka ia bukanlah lengkap sebagai seorang Muslim dalam erti kata sebenar.
menyesatkan orang lain.
rangka ini ialah:
1. mencapai
perlu dilalui sebelum seseorang itu mengenal Allah
harus kenal kekurangan dan kelebihan diri kita, tahu batas
susila diri sendiri. Sesungguhnya ramai orang yang kenal akan
orang lain kerana sikap ilmu dan ramah mesra, tetapi tidak
tahu dirinya.
mazmudah. Sifat takbur, marah, hasad dan zalim dibersihkan.Tahalli iaitu mengalung atau menyerikan diri dengan dan sifat mulia atau
3.
mahmumah seperti amanah, ikhlas, jujur, berilmu dalam diri.Tarraqi bermakna naik kedudukan atau maqam sehinggakan hati sufi tadi
4.
sibuk dengan keperluan terhadap Allah swt walaupun hidup seperti manusia
biasa. Ia redha/pasrah akan taqdir Allah selepas puas berikhtiar.
Suffah ialah gelar orang ramai terhadap seorang lelaki sering beribadah di Masjid Haram. Namanya Al-Ghut bin Munir. Beliau muncul sebelum kedatangan Islam dan dipercayai pengikut ajaran Nabi Ibrahim as. Orangnya pendiam dan lebih cenderung berbuat halnya sendiri. Hal sebenarnya masih misteri. Jadi,apakah istilah tasawuf bermula daripadanya?
Suf ialah bulu domba/biri-biri yang dijadikan pakaian para nabi dan orang warak. Demikian menurut Ibn Taimiyah (dalam bukunya Tasawuf) dan sejarawan Ibnsaw, Ibn Abbas menyatakan:Sesungguhnya 70 orang nabi telah berlalu di gurun RauhahKesemuanya berpakaian bulu domba. Mereka bersalat di.’’ Kebanyakan pakaian sahabat dan pengikut sahabat
Saf berarti baris dalam solat jemaah. Lazimnya orangsuka beribadah itu coba mendapatkan tempat di barisan depan jemaah.
Jelas matlamat tasawuf, menurut ulama sufi yang muktabar,adalah mendapatkan keredhaan-Nya dengan membina adab dalam jiwa dan zahir.
NISBAH TASAWUF
Asal-usul tasawuf sering diperkatakan dalam rangka luas. Namun pokok perbicaraan hendaklah menjurus kepada unsur membina atau positif.
Khaldun (dalam buku Muqaddimah). Malah pakcik termuda Nabi Muhammad
‘‘
dalam rangka perjalanan untuk menunaikan haji.
Masjid Khair di Mina
(tabi’ien) berupa bulu domba. Menurut salah seorang ahli tasawuf perintis, Hassan al-Basri:
“Aku telah berjumpa dengan 70 orang perajurit
perang Badr. Kebanyakan mereka itu berpakaian bulu
domba.’’ Jelaslah suf adalah pakaian tawadduk atau merendahkan diri. Ia kasar tetapi cukup sesuai untuk keperluan musim sejuk dan perlindungan daripada
hempasan ribut pasir. Memandangkan ramai para nabi adalah penggembala, maka secara logik pakaian mereka adalah daripada bulu domba.
Safa bermakna kebersihan, ini juga dikaitkan dengan salah satu usaha pemurnian sufi yang dipanggil tasfiyah. Jadi mana satukah istilah sebenar asal-muasal tasawuf masih lagi suatu misteri. Pokoknya segala definisi hendaklahmemberikan gambaran membina atau membawa kebaikan dan bukan meremeh atau menghina tasawuf.
PERMULAAN
Bilakah tasawuf dimulakan?
Tidak syak tasawuf dimulakan sejak Rasulullah
secara bersendiri-sendirian atau
[Sayang sekali istilah khalwat sudah disalahgunakan hingga bermaksud berdua-duaan lelaki dan perempuan di dunia sebelah sini.]
Dari zikir yang disusun menjadi wiridan, dibaie atau ratib sehinggalah hizib. Apa jua susunan guru itu menjadi pendekatan atau kaifiah. Semuanya berteraskan ayat-ayat Quran dan Hadis (amalan dan doa Nabi saw).
Puasa terbahagi kepada tiga iaitu
meningkatkan penghayatan Islam). Dalam ibadah puasa Ramadan, 10 hari terakhir diluangkan untuk beriktikaf (berada di masjid untuk beribadah semata) dan meninggalkan urusan dunia.
awwam (sekadar lapar dan dahaga), khawaz (menahan nafsu sambil beribadat) dan khawazzul khawaz (puasa seluruhnya dengan menahan pancaindera dan hati daripada godaan nafsu, beribadat dan4. Haji merupakan khalwat terbesar karena apabila berada dalam ihram, kita tunduk zahir dan batin atas segala syarat yang dikenakan Allah
Proses pembersihan diri itu terpapar dalam salat yang di dalamnya terkandung rukun sujud – saat seseorang pasrah sepasrahnya kepada Ilahi.
Dalam tasawuf, kehebatan dunia tiada bererti kecuali untuk membela kemanusiaan agar menjalani hidup mulia. Inilah yang dilakukan oleh Rasulullah yang dikelilingi oleh orang kaya dan malah ditawarkan oleh Allah
Tasawuf tidak lain ialah segala amalan yang disuruh Allah
swt Ketika wuquf (berihram dan berada di Arafah), haji itu adalah lambang kematian dan kebangkitan serta perhimpunan agung di Padang Mahsyar. Kain ihram putih itu ibarat kain kapan. Apabila haji selesai dilaksanakan dengan sempurna, seseorang itu mencapai mabrur iaitu bak bayi bersih yang baru dilahirkan. Nabi saw telah mengajarkan kita agar membersihkan diri daripada sifat syaitan dan haiwan. Daripada syaitan, timbul sifat takabur sehingga membawa hasad dan kezaliman. Daripada sifat binatang, timbul sifat kebinatangan nafsu dan buas.swt akan emas sebesar Gunung Uhud.swtagar kita mengingati-Nya sebagaimana terpapar dalam maksud
surah An-Nur: 37:
‘‘Lelaki yang tidak dilalaikan oleh perniagaan (urusan) dan
tidak pula oleh jual-beli (perdagangan) daripada mengingati
Allah; mendirikan solat dan membayar zakat. Mereka takut
pada suatu hari (Kiamat) ketika hati dan penglihatan mereka
menjadi tergoncang.’’
Dengan amalan tasawuf, maka terpupuklah manusia menjadi para wali (orang soleh yang amat menjaga agama) sebagaimana maksud surah Yunus: 62: ‘‘Sesungguhnya para wali Allah tiada kekhuatiran dan mereka
tidak pula berdukacita.’’
Wali tidak semesti ada keramat yang kita dapat rasakan. Orang soleh biasa juga boleh bertaraf wali jika Allah
beliau menerima dengan redha dan senantiasa beribadah, sabar dan menyatakan kesyukuran. Anaknya dibela hingga menjadi manusia yang dapat mengatasi kecacatannya. Ayah begini merupakan seorang wali. Seorang suami yang kematian isteri yang dicintai, tidak harus meninggalkan solat dan terus menangis. Ia harus menerima takdir dan gigih melaksanakan kewajiban sebagai seorang muslim serta mendoakan isterinya.
Memang sukar mengetepikan perasaan yang kuat mencengkam fikiran. Sekadar contoh, sahabat Nabi, Umar al-Khattab tidak dapat menerima hakikat bahawa baginda telah wafat. Umar mengancam untuk memancung sesiapa yang menyatakan Nabi wafat. Namun apabila Abu Bakar
bahawa seluruh Nabi akan mati, termasuk Muhammad, maka sedarlah Umar akan kesilapannya sehingga ia beristigfar.
Jelaslah kehidupan Rasulullah saw merupakan cerminan tasawuf. Namun dalam zaman baginda, tidak timbul pembahagian ilmu seperti tauhid, fiqh dan tasawuf. Menurut Ibn Khaldun, perkembangan Islam begitu pesat sehingga timbul pelbagai
cabang ilmu selepas 200 tahun Nabi
PENGAJIAN TASAWUF
Ilmu tasawuf berkembang pesat menerusi sistem persekolahan atau madrasah sejak 200 H. Umumnya terdapat lima jenis madrasah:
1. Muhasabiyah (pengetuanya dipanggil muhasibi) yang banyak
mengajarkan pelbagai aspek redha.
2. Khusairiyah yang dirintis oleh Syeikh Salleh Hamdun yang
terasnya ialah membasmi kemungkaran atau sifat
mazmumah.
3. Taifuriyah dirintis oleh Abu Yazid al-Bustami yang
menegaskan konsep mabuk dalam cinta kepada Allah.
4. Junaidiyah dipelopori oleh Abul Qassim al-Junaid al-
Baghdadi yang menegarkan konsep kesedaran.
5. Sahliyah dikemukakan oleh Sahal bin Abdullah at-Tsuri yang
menitik beratkan riadah dan mujahadah.
Jelaslah tasawuf mendahuli pengajian tauhid dan fiqh. Tidak heranlah para iman empat mazhab juga merupakan ahli tasawuf.
Lama-kelamaan pengajian tasauf mewujudkan gaya pendekatan yang dikaitkan oleh guru atau syeikhnya. Inilah yang dipanggil tariqah (tariq = jalan).
Namun tasawuf boleh dipelajar tanpa tarikat, tetapi tarikat tidak dapat dipelari tanpa tasauf.
Tariqah memerlukan empat teras:
i. Guru atau syeikh/mursyid
ii. Zikir(riadah) dan mujahadah
iii. Murid
iv. Silsilah atau urutan guru utama demi memastikan ia tidak melencong atau
sesat.
TASAWUF ISLAM YANG BENAR
PERMULAAN TASAWUF ISLAM
Para ulama berbeza pendapat tentang mulaannya muncul definasi
tasawuf:
Abu Nashr As Sarraj berkata,
seperti sediakala disebut asy syuufiyyah.”
Sedangkan Ibnul Jauzi3 cenderung berpendapat bahawa timbulnya tasawuf adalah sebelum tahun 200 Hijriyyah, artinya, pada akhir abad kedua Hijriyyah. Adapun Ibnu Taimiyah4 berpandangan bahawa timbulnya tasawuf adalah pada awal abad kedua, dan tidak dikenali secara meluas kecuali setelah abad ketiga Hijriyyah. Katanya, “Tasawuf untuk pertama kalinya muncul di Bashrah. Sedangkan orang pertama yang membentuk rangkaian sufi adalah ‘Abdul Wahid bin Yazid dari sahabat Al Hasan di Basrah. Namun sikap berlebihan dalam zuhud, ibadah, rasa takut, dan semacamnya itu tidak berlaku di seluruh daerah. Pada masa itu hanya dikenali dengan : Ahli Fiqih dari Kuffah dan5
Sebagaimana disebutkan oleh Ibnu Taimiyah bahawa, pembahasan tentang tasawuf diambil dari Al Hasan Al Basri yang wafat pada tahun 110 Hijriyyah, dan dari Sufyan Ats Tsauri yang wafat pada tahun 161 Hijriyyah.
Pada permulaan gerakan, sufi diungkapkan dengan sikap zuhud terhadap dunia, sibuk dengan ibadah dan
pandangannya tentang keutamaan golongan sufi dengan lebih lanjut:
mentaati Allah oleh orang-orang lain. Ada yang tergolong secara
pertengahan dan ada pula yang sebaliknya. Dan tiap-tiap satu golongan
itu, kadangkala berijtihad tetapi keliru. Dan ada pula yang berdosa, langsung bertaubat dan ada pula yang tidak. Dan sudah tentu menyandar kepada yang salah itu, sekaligus menzalimkan dirinya dan melakukan maksiat kepada Allah.”
mujahadah terhadap nafsu dan membimbingnya dengan akhlak yang mulia. Maka mereka adalah golongan yang bersungguh-sungguh dalam ketaatan kepada Allah. Ibnu Taimiyah telah menjelaskan“Yang benar adalah bahawa mereka merupakan golongan yang bersungguh-sungguh dalam ketaatan kepada Allah sebagaimana ijtihad6Yang benar di dalam masalah ini adalah, bahawa tasawuf itu ialah mengikuti perilaku kehidupan Rasulullah
cermin kalbunya bersinar cemerlang dan bersedia untuk menerima Nur dari Allah. Maka beliau menjadi orang yang jujur laksana pancaran subuh, sehingga muncullah cahaya hakikat yang menerangi lubuk hatinya dengan kebenaran dan keyakinan. Nabi Muhammad
seorang diri, jauh dari kesibukan umum dengan menyendiri di
terpilih untuk mengembangkan risalah dari Allah.
Sahabat-sahabatnya turut mengikutinya. Mereka tidak menghafalkan ayat-ayat Al Qur’an kecuali setelah mengamalkannya, dan tidak menghafalkan yang lain kecuali sesudah melaksanakan secara nyata apa yang mereka hafalkan terlebih dahulu.
Kezuhudan dan kesucian telah termasyhur dengan banyak sekali dari kalangan sahabat sepanjang kehidupan Rasulullah
saw. Baginda Rasulullah saw mengarahkan diri kepada Allah dengan melihat, merenungkan, menyepi, berlatih, bermujahadah dalam perkataan mahupun perbuatan sehingga rohnya bersih, perasaan melunak,saw menghabiskan siang dan malamnyadalam gua Hira’ sebelum turunnya wahyu itu. Begitu menerima ‘bi’tsah’ (perutusan kenabian), maka syariat pun turun berturut-turut ke atas dirinya, sesuai dengan keadaan yang dihadapinya. Beliau juga tidak pernah ada sifat keangkuhan walaupun beliau yangsaw dan setelah wafatnya. Telah turun banyak ayat-ayat yang penuh mengandung makna tasawuf, walaupun tidak menamakannya demikian. Allah berfirman kepada NabiNya, Muhammad saw: Dan bersabarlah kamu bersama-sama dengan orang-orang yang menyeru Tuhannya di pagi dan senja hari dengan mengharap keridhaan-Nya...
(Al Kahfi: 28)
Laki-laki yang tidak dilalaikan oleh perniagaan dan tidak
(pula) oleh jual beli dari mengingati Allah, mendirikan
sembahyang, dan membayarkan zakat. Mereka takut kepada
suatu hari yang (di hari itu) hati dan penglihatan menjadi
goncang.
Hendaklah kamu menjadi orang-orang rabbani, kerana kamu
selalu mengajarkan Al Kitab dan kerana kamu tetap
mempelajarinya.
Ingatlah, sesungguhnya wali-wali Allah, tidak ada
kekhawatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih
hati.
Telah diriwayatkan oleh ‘Aisyah
Allah berfirman:
Lalu di antara mereka ada yang menganiaya dirinya sendiri dan di antara mereka ada yang pertengahan dan di antara mereka ada (pula) yang lebih dahulu berbuat kebaikan.
Sedangkan tasawuf Islam yang hakiki adalah Islam teladan, dan
mutashawwif merupakan muslim teladan. Apabila ada yang bertanya:“Mengapa seruan untuk mengikuti tasawuf tidak kelihatan pada
masa Nabi saw. dan sahabat-sahabatnya, melainkan baru muncul
setelah itu?”
Jawapan bagi pertanyaan ini:
“Adalah orang-orang Islam pada zaman Nabi, mereka hidup mulia dalam jalinan persahabatan dengan Rasulullah saw. Para pengikutpengikut ini merupakan orang-orang yang zuhud, mulia, gemar bermujahadah, dan ‘fana’ dalam mencintai Allah dan RasulNya.
Mereka mendapat kehormatan dengan kesempatan untuk bersahabat
dengan beliau, dan mendapatkan kemuliaan tertinggi dari yang dapat
diungkapkan.”
Kaum muslimin selepas wafatnya Rasulullah
saw tidak diberikan sesuatu gelaran kepada seseorang yang dimuliakan. Hanya mereka itu adalah sahabat-sahabat Rasulullah saw. Oleh kerana itu, mereka dikenali sebagai ‘sahabat’. Dalam pada masa yang sama, mereka dari generasi selanjutnya yang bersahabat dengan para sahabat disebut ‘tabi’in’, iaitu merupakan sebutan yang paling terhormat. Mereka yang selanjutnya pula dinamakan dengan ‘tabi’it tabi’in’ (pengikut para ‘tabi’in’).Setelah tiga golongan ini, muncullah perbezaan pendapat tentang tingkatan martabat di antara muslimin. Selanjutnya, mereka yang mengkhususkan diri dan memiliki perhatian besar terhadap perintah-perintah agama disebut sebagai ‘zuhhad’ dan ‘ubbad’. Namun, selepas itu, timbullah bid’ah di antara berbagaiahlus sunnah menyingkir dan menyerahkan diri mereka kepada Allah serta menjaga hati mereka dari berlakunya sesuatu yang sia-sia.7
Berdasarkan hal ini, maka sesungguhnya para sahabat termasuk golongan sufi, walaupun mereka tidak menggunakan nama itu.
Jika ada yang berpendapat bahawa ‘tasawuf’ adalah sebutan yang diadakan oleh orang-orang Baghdad pada abad kedua Hijriyyah dan sebelumnya, sebutan itu tidak dikenali, maka jawapan kepada pendapat ini adalah seperti berikut:
Abu Nashr As Sarraj Ath Thusi
Diriwayatkan dari Sufyan Ats Tsauri, katanya, “
Seandainya tidak karena Abu Hasyim As Sufi, tidaklah aku mengetahui tentang sedalam-dalamnya makna ‘riya’. Beliau telah mengatakan terdapat di dalam kitab yang melaporkan berita-berita berkenaan Makkah, tentangMuhammad bin Ishaq bin Yasar dan lain-lainnya, yang mengatakan bahwa pada masa sebelum Islam, kota Makkah pernah kosong sehingga tidak seorang pun yang melakukan tawaf ke Baitullah.
Kemudian datanglah seorang sufi dari kota yang jauh, melakukan tawaf di Baitullah dan menyucikan dirinya.”
Dan sekiranya berita ini benar, ia menunjukkan bahawa sebelum Islam, nama Sufi itu telah diketahui, dan disandarkan kepada orang-orang yang gemar melakukan kebaikan dan keislahan.
Pengamalan tasawuf bukanlah hal yang baru di dalam Islam, bahkan ia merupakan Islam yang hakiki, yang timbul dan berkembang seiring dengan kemunculan Islam itu sendiri, walaupun tidak dikenali dengan sebutan ini pada abad kedua Hijriyyah. Sedangkan perilaku, perasaan, dan keadaan jiwa muncul dalam tahap terakhir pada masa penerapan ilmu-ilmu seperti fiqeh, tauhid, tafsir, dan lain-lain. Dan sekiranya nama tasawuf ini tidak disenangi oleh sebahagian mereka, maka namakanlah dengan apa sahaja nama yang disukai, yang penting, fahaman dan pengamalan ini adalah dari Islam dan tetap diambil dari golongan ini.
HAL PENTING MENYANGKUT TASAWUF
I
Pelbagai istilah ilmu mula timbul selepas zaman mereka, iaitu setelah segala teras ilmu yang diajar Rasulullah
tercetuslah pelbagai bidang ilmu yang antaranya dinamakan
STILAH atau nama ilmu tidak pernah menjadi persoalan pada zaman Nabi Muhammad saw mahu pun Khulafa’ur Rasyidin. Namun dalam jangka waktu 23 tahun kenabian, Baginda saw telah membentang keseluruhan teras ilmu yang merupakan suatu segmen utama dari rangkuman Ar Risalah .saw dan para sahabat berkembang luas. Justeru, selepas puluhan tahun dan mengalami evolusi yang agak teruja, barulah timbul pembahagian ilmu mengikut susunan yang kita kenal hari ini. Tujuan asal penyusunan kategori dan istilah ilmu itu sebenarnya adalah untuk memenuhi keperluan umat Islam yang semakin ramai jumlahnya dan memudahcarakan proses pembelajaran mereka. Usaha cendikiawan Islam ke arah pembinaan klasifikasi ilmu itu lebih didasari oleh keperluan dakwah dan kesesuaian permintaan zaman. Dari gembelingan tenaga dan daya para alim kita ituTauhid, Fiqh dan Tasawuf, Tafsir, Hadis, Falak, Nahu, Mantiq, Adab, Iqtisad, Qawaid Fiqhiyyah, Zira’i dan lain-lain.Sebagai manusia Islam kita mungkin begitu akrab dengan bidang ilmu Tauhid dan Fikh. Ini berpunca dari pendedahan dan penekanan dasar dalam usaha membentuk keperibadian Muslimin. Pengolahan dan perbahasan ilmu-ilmu tersebut oleh para alim terkemuka seperti Imam Malik, Imam Syafie, Imam Hanafi dan Imam Hambali pula memang telah terkenal dan
Hal ini dapat dilihat pada firman Allah
meluas. Jasa dan keberkahan mereka telah dan akan terus membantu umat Islam mencari dan mencetak keperibadian Muslim yang berwibawa. Keperibadian seseorang Muslim sebenar nya terletak pada keteguhan iman dan ketinggian ilmu yang dapat meningkatkan darjat seseorang di sisi Allah swt.swt di Surah Al-Mujadalah ayat 11: “Allah akan meninggikan orang-orang yang beriman di antara
kamu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa darjat”.
Dari sudut keutamaan dan pendedahan mungkin kita mendapatkan suatu pendekatan yang diselimuti suasana kurang kesungguhan dalam mempelajari ilmu Tasawuf. Ia ada kaitan rapat dengan sejarah perkembangan ilmu dalam dunia Islam yang diselangi berbagai cita rasa dan pengaruh kepimpinan, dan pilihan
mereka sendiri. Nabi Muhammad
bidang kehidupan umat Islam. Selain tugas kerasulannya, Baginda Rasul saw juga seorang pemimpin negara dan reformer sosial. Antara yang paling menonjol, Baginda
Muslim yang ditemui Nabi
“Dan sesungguhnya kamu (wahai Muhammad) mempunyai budi pekerti
yang teragung”.
Allah
“Dan demikian pula kami telah menjadikan kamu umat Islam,
umat yang adil dan pilihan agar kamu menjadi saksi atas perbuatan
manusia dan agar rasul menjadi saksi atas perbuatanmu”.
swt memuji Nabi saw kerana memiliki akhlak mulia dan menyeru manusia menuruti jejak langkah Baginda. Rasulullah saw sendiri sentiasa berpeluang memiliki kekayaan tetapi Baginda memilih suatu kehidupan yang didasari kemurahan hati dan sifat penyayang terhadap fakir miskin. Sifat mulia ini yang dimiliki oleh Nabi saw harus dijadikan contoh sesuai dengan firman Allah swt di Surah Al-Baqarah ayat 143: Kebanyakan para sahabat juga mengamalkan zuhud iaitu hidup dalam keadaan serba sederhana dan membelanjakan harta untuk anak yatim, orang miskin dan sebagainya demi kebajikan ummah. Istilah zuhud ini tidak seharusnya disalahertikan sebagai pengenepian atau tidak berperanan dalam soal keduniaan. Islam tidak sekali-kali melarang Muslimin mecari kekayaan. Malahan ia merupakan suruhan Allah
swt yang terdapat di Surah Al-Qasas ayat 77, “ Dan carilah pada apa yang telah dianugerahkan Allah kepadamu untuk kebahagiaan di akhirat, dan janganlah kamu melupakan bahagianmu dari kenikmatan dunia dan berbuat baiklah kepada orang sebagaimana Allah telah berbuat baik kepada kamu.”Para Sahabat seperti Saidinah Abu Bakar Ash Shiddiq, Saidinah Usman bin Affan dan Saidinah Abdul Rahman bin Auf merupakan niagawan yang berjaya dan kaya.
UJIAN KEBENDAAN
Sayang sekali, hari ini kita hidup dikelilingi oleh semangat kebendaan. Malahan yang lebih menyedihkan, ramai juga mereka yang mengutamakan kebendaan sedangkan mereka dalam keadaan lemah atau tanpa kemampuan. Sifat cinta kepada kebendaan ini memang telah dihiaskan dalam diri setiap anak Adam sebagaiman firman Allah
“Dijadikan indah pada pandangan manusia kecintaan pada apa-apa
Hidup berhutang demi mengecap kemewahan kononnya telah menarik mereka ke jurang kemiskinan. Ilmu akhlak atau Tasawuf tidak diperbesarkan berbanding dengan ilmu Tauhid dan Fikh. Pada hal, Rasulullah
serakah dan gersang adab. Sehingga kejatuhan mereka ada yang boleh dikatakan dalam keadaan yang aib atau menghancurkan. Jadi sifat cela akan membawa keadaan sebaliknya iaitu apabila kuat pada permulaannya, orang itu akan lemah akhirnya. Jadi bagaimanakah ilmu akhlak dapat menyelamatkan orang yang berkuasa? Orang yang berkuasa dapat diselamatkan oleh ilmu Tasawuf apabila ia merasa ada pertimbangan wajar yang perlu dilaksanakannya terhadap golongan-golongan yang dikuasai. Hal ini senantiasa diperingatkan oleh Allah swt sebagaimana dalam Surah Ad-Dhuha ayat 11, “Apabila diberi nikmat Allah, maka hendaklah kau bersyukur”. Riya’ dan takkabur telah menjatuhkan Iblis ke lembah yang terhina ( ia adalah jin yang telah mendapat nikmat dalam bentuk penghormatan Allah swt sehingga dapat bersama para malaikat. Nama Iblis ketika itu ialah Azazil). Allah swt hendak menguji setiap hambanya, iaitu mereka harus buktikan ketaatan melalui perlakuan bukan sekadar ungkapan manis dari hati yang berbolakbalik. Jadi, ketika Allah swt menyuruh para malaikat dan Iblis agar menyembah (memberi penghormatan) kepada Adam as, hanya Iblis saja yang enggan. Peristiwa ini dapat disingkap kembali pada firman Allah swt di Surah Al-Baqarah ayat 34 ;
Contoh-contoh ini menunjukkan sifat riya’ dan takkabur (berasal dari bahasa Arab). Dalam Quran, dua sifat cela itu dipuncakan daripada Iblis. Jadi sifat-sifat ini juga disebut sifat syaitan. Sesungguhnya sifat buruk sama sekali tidak kekal. Misalnya,
sejarah tanpa henti memaparkan bukti-bukti jelas mengenai kebangkitan dan kejatuhan para pemimpin dunia yang tegar,
“Dan ingatlah ketika Kami berfirman kepada para malaikat : Sujudlah kamu kepada Adam, maka sujudlah mereka kecuali Iblis. Ia enggan dan takabbur dan adalah ia termasuk golongan orang-orang yang kafir”
, untuk terus menduga Adam as dan keturunannya
Allah
swt mengetahui isi hati hambanya. Namun, dalam peristiwa Iblis yang ingkar tadi, Allah swt bertanya mengapa Iblis tidak menyembah Adam. Hal ini demi disaksikan oleh para malaikat dan Nabi Adam. Jawab Iblis ialah dia lagi mulia kerana dijadikan daripada api sedang Adam hanya berasal daripada tanah. Jawapan Iblis yang bongkak ini telah dirakamkan dalam Surah Al-’Araf ayat 12 ketika Allah swt bertanyakan kepada Iblis, “Apakah yang menghalangimu untuk bersujud kepada Adam di waktu
Aku menyuruhmu ? Iblis menjawab : Saya lebih baik daripadanya.
Engkau ciptakan saya dari api sedangkan dia Engkau ciptakan dari
tanah .”
Jawapan Iblis itu menunjukkan dia takkabur iaitu berbangga pada dirinya sendiri, dan bersifat riya’ iaitu inginkan orang lain (Adam) menyanjungnya dan bukan sebaliknya. Lantaran itu, Allah swt telah mengenyahkan Iblis dari syurga. Jelaslah di sini Iblis merupakan makhluk yang tidak sedar diri iaitu tidak mensyukuri pemberian dan ciptaan Allah swt. Sepanjang kehidupan manusia dari zaman Adam as, manusia diuji secara berterusan. Ujian Adam as mengingatkan kita kepada satu daripada dua sifat asal manusia, iaitu lupa. Hal ini berlaku apabila Adam as lupa dengan larangan Allah swt agar jangan memakan buah dari sebuah pohon. Lupanya Adam as itu adalah berpunca dari rayuan Hawa, isterinya yang menerima bujukan Iblis, yang memberitahu bahawa dengan memakan buah tadi akan kekallah mereka hidup di syurga. Satu lagi sifat asal kelemahan manusia ialah mengantuk atau kala sedang tidur. Allah swt telah menjadikan Nabi Sulaiman as sebagai manusia paling perkasa kerana dapat menguasai angin, jin, mengetahui bahasa binatang (termasuk serangga) dan memiliki kekayaan yang tiada terkira. Tetapi bagaimanakah Sulaiman as menanggapi segala keistimewaan itu? Beliau menyatakan bahwa “Ini adalah kurnia daripada Tuhanku sebagai dugaan sama ada aku bersyukur atau kufur…’’ Maksud kufur dalam konteks ini bukanlah menafikan Allah swt, tetapi menidakkan nikmat atau anugerah Ilahi.ILMU BATIN
Dua lagi sifat Iblis ialah
Sering kita tidak menyedari bahawa perlakuan kita adakalanya menyerupai syaitan. Contohnya, ketika bercermin, kita merasa diri kita kacak dan wajah orang lain juga merasa demikian.
Merasa kacak dan berbangga itu dipanggil takkabur. Manakala mengharapkan orang lain mengiktiraf kehebatan itu pula dipanggil riya’. Satu lagi contoh ialah, ketika bersolat sendirian, sering kita lalai dari segi ketertiban. Tetapi apabila kita bersolat di masjid atau di khalayak ramai, kita bersungguh-sungguh melakukannya kerana merasa banyak mata melihat kita – iaitu sifat riya’.
Mengapakah ini terjadi? Seyogia diingat, sebelum dinyahkan dari syurga, Iblis
mendapat izin Allah
Pertama
(manusia) dari semua sudut;
Kedua
“Kemudian saya akan mendatangi mereka dari depan dan dari belakang mereka, dari kanan dan dari kiri mereka. Dan Engkau tidak akan mendapati kebanyakan mereka bersyukur” Bagi perkara pertama, Allah swt berkata Iblis dan pasukannya tidak akan dapat mempengaruhi hambanya yang ikhlas beriman.swt dalam Surah Saad ayat 82 ketika Iblis menjawab, “Demi kekuasaanMu aku akan meyesatkan mereka semuanya kecuali hamba-hambaMu yang ikhlas di antara mereka.” Oleh itu, jika kita melakukan sesuatu demi orang lain dan bukan kerana Allah, maka kita dikatakan tidak ikhlas. Secara mudah, Tasawuf ialah mengenai keikhlasan atau melakukan sesuatu kerana hendak mendapatkan keridhaan Allah SWT. Dari segi formulanya, kita dapat merumuskan seperti berikut:f (pembersihan sifat cela, ikhlas)
Tujuannya semata-mata untuk menghalangi manusia dari mengikuti jalan yang lurus. Iblis terus berkata sebagaimana tercatit pada ayat 17 Surah Al-‘Araf,
Ini jelas dinyatakan oleh Allah
T (tasawuf) =
swt pada keseluruhan surah Al-Ma’un yang bermaksud:
Kembali kepada soal sholat dan riya’ tadi, hal ini ada dijelaskan dalam peringatan Allah
“Tahukah kamu orang yang mendustakan agama ? Itulah orang yang mengherdik anak yatim. Dan tidak menganjurkan memberi makan orang miskin. Maka celakalah bagi orang-orang yang salat, iaitu orang-orang yang lalai dari salatnya, orang-orang yang riya dan enggan memngeluarkan zakat.”
Antara lain mengingatkan orang Islam agar jangan jadi pendusta agama (munafik) kerana sekurang-kurangnya tiga perkara berikut:
mengasari anak yatim;
enggan memberi makan/menanggung orang miskin;
lalai dalam bersholat, dan
Maksud ‘lalai’ (Arab:
MAKSUD IHSAN DAN SEMPURNA
Ikhlas juga dimaksudkan sebagai
ihsan. Makna ‘ihsan’ terpapar dalam sebuah hadis yang amat terkenal, iaitu ketika Jibril as yang menyamar sebagai seorang lelaki datang dan duduk bertemu lutut di depan Nabi saw dalam suatu majlis yang disaksikan para sahabat. Jibril as bertanyakan apakah makna Islam, Iman danIhsan.
Apabila seorang Muslim beribadat ia seolah-olah melihat Allah swt dan jika ia tidak dapat melihatnya, ia mengetahui bahawa Allah swt melihatnya.
swt. Syirik sedemikian disebut syirik khafi (syirik yang tidak disedari/tidak ketara). Tetapi syirik yang lebih besar atau syirik jali/kabir ialah bertindak menyekutukan Allah swt secara terang-terangan seperti
Maksud ‘melihat’ ialah satu persaksian iaitu apa jua urusan kita hendaklah ditujukan kepada Allah
swt. Demi mendapatkan keridhaan atau disukai Allah swt, maka segala kerja yang kita buat hendaklah memenuhi suruhannya dan menjauhi larangannya. Amalan inilah yang menjadikan kita melakukan sesuatu pekerjaan dengan bersungguh-sungguh hingga ia mencapai taraf sempurna (bahasa Arabnya, kamil).Bagaimanakah kita melihat sesuatu itu ‘kamil’?
Satu-satunya makhluk yang telah mencapai darjat atau maqam kamil adalah Rasulullah
peristiwa terdahulu dan pada hari kemudian.
Tugas umat Islam ialah meraih apa jua usaha secara sempurna. Di sinilah terbentang erti gemilang atau kecemerlangan. Kalau bekerja, orang Islam mestilah yang terbaik. Ini dapat difahami dengan firman Allah
sebaliknya jika kamu berbuat jahat maka kejahatan itu adalah bagi
dirimu jua”.
saw. Segala ilmu dan peristiwa di dunia dan keseluruhan alam telah dilihatkan (dipersaksi) Allah swt kepada Baginda. Misalnya, Nabi saw merupakan manusia pertama yang dibedah secara cahaya, diangkat ke langit, dilihatkanswt di Surah Al-Isra’ ayat 7, “Jika kamu berbuat baik bererti kamu berbuat baik bagi dirimu sendiri,Konsep sempurna dan ihsan ini berkait rapat kerana kata dasar bahasa Arab,
hasanah (yang baik) adalah ihsan. Kekata itu terhimpun dalam doa yang sangat terkenal – Rabbana athina fiddunnya hassanatan wal fin akhirati hassanatan waqinna ‘azabbannar.(Ertinya: Ya Allah kurniakanlah aku kehidupan sempurna dan baik di dunia dan juga di akhirat dan jauhkan daku dari seksa api neraka).
Jelaslah apabila hati kita ikhlas/ihsan, maka kita tidak mudah digoda oleh pesona zahir seperti harta atau kekayaan, seks atau wanita dan pangkat atau takhta. Hal ini menjelaskan betapa relevannya Tasawuf dalam melengkapkan seseorang – dari
seorang pekerja biasa sehingga pemimpin agung – dalam menghadapi dugaan dunia yang dicetuskan oleh Iblis dan pasukannya. Apabila hati telah disucikan dengan ikhlas dan ihsan, segala tindak-tanduk kita akan membawa kebaikan di dunia dan mendapat balasan baik di akhirat.
Tasawuf adalah ilmu batin kerana ia mengenai dalam diri manusia yang tidak dapat dilihat oleh mata kasar. Aspek batin atau ruh ini juga disebut ruh Islam. Kelemahan umat Islam dewasa ini ialah kerana kekurangan pada ruh Islam.
Sering kita tidak menyedari DIRI KITA sendiri sudah melakukan syirik atau menyekutukan Tuhan walaupun kita bersolat dan menjalankan pelbagai ibadah. Ini berlaku dengan pelbagai keadaan, misalnya seseorang itu senantiasa mengharapkan kerja atau usahanya dengan ganjaran dalam bentuk harta dan pangkat dan bukan keridhaan Allah
mengamalkan fahaman komunis, menyembah berhala, menyatakan Tuhan ada ibu bapa dan anak.
AKAL DAN TAQWA
Antara peringatan Allah
swt kepada kita ialah semua manusia adalah sama tetapi yang membezakan darjat/kedudukan atau maqamnya di sisi-Nya ialah aspek taqwa. Firman Allah swt dalam Surah Al-Hujuraat ayat 13, “Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa di sisi kamu”.Arti taqwa ialah mengikuti suruhan Allah
dunia, atau takut kerana mendapat seksa neraka. Jadi apa jua perbuatan kita hendaklah kerana-Nya atau
swt dan takut melanggar perintah-Nya. Sering taqwa dianggap sebagai ‘takut’. Misalnya, kita berhentikan kereta ketika lampu trafik merah kerana takut disaman. Tetapi ‘takut’ kita kepada Allah swt tentulah jauh lebih hebat lagi – takut kerana tidak mendapat keberkahan-Nya dilillahi ta’ala.Dalam kehidupan murni atau sempurna seorang Muslim, sifat ikhlasnya akan mendorongnya untuk melakukan apa jua karena-Nya – dari perkara yang kecil seperti beristinjak, mengangkat wuduk, solat sehingga perkara yang besar seperti
membela diri ketika diserang. Bagaimanakah kesedaran ini dapat ditancapkan dalam akal manusia? Sebelum itu, apa itu akal? Sebenarnya sukar untuk membezakan apa itu ‘hati’ dan ‘akal’. Sering ulama menganggap kedua-duanya sama saja. Otak yang ada di kepala itu bukanlah akal. Tetapi otak adalah organ untuk memproses data wadah daya peringatan.
Ada hadis terkenal menyebut bahawa dalam tubuh manusia ada seketul daging.
Dalam sebuah hadis Rasulullah saw pernah menyatakan
Daging itu adalah hati? Apakah maksud hati ini dalam erti langsung iaitu ‘hati’ (liver) manusia ? Hal ini akan kita bincangkan kelak.
Pokoknya, tanpa akal, tidak sah ibadah seorang Muslim. Salah satu syarat pokok ibadat ialah berakal. Jika orang itu gila, maka ibadah tidak sah. Bahkan jika dia membunuh karena tidak berakal. M
Allah
“Dalam diri anak Adam itu ada segumpal darah, apabila ianya baik maka baiklah seluruh anggotanya. Apabila ia rusak, maka akan rusaklah seluruh anggotanya. Itulah dia hati.embedakan manusia dengan hewan yang lain ialah karena manusia